КРОПИВНИЦЬКИЙ

Над Кабміном згущуються хмари

0

Над Кабміном згущуються хмари

Майбутні кадрові перестановки слід розглядати в контексті масштабного перерозподілу владних повноважень

Нинішній персональний склад Кабінету міністрів України, проіснувавши в незмінному вигляді майже сім місяців, і так перевершив найоптимістичніші прогнози щодо своєї діяльності. Сформований за горезвісним квотним принципом з учасників далеко не найстійкішої парламентської коаліції, уряд був рано чи пізно приречений на конфлікти.

Хто втратить портфель?

Скандальна відставка голови СБУ Валентина Наливайченка, як стає зрозуміло, виявилася лише прологом до низки кадрових рішень. За наявною на момент написання матеріалу інформацією практично немає шансів на збереження міністерських портфелів у Ігоря Шевченка (Мінекології) та Олександра Квіташвілі (МОЗ). Уже кілька місяців мусується питання про можливу відставку міністрів аграрної політики Олексія Павленка, міністра економічного розвитку Айвараса Абромавичуса та міністра енергетики Володимира Демчишина. Є обґрунтовані претензії до ефективності роботи міністра інфраструктури Андрія Пивоварського та міністра освіти Сергія Квіта. 30 червня фракція «Блоку Петра Порошенка» озвучила бажання вивчити діяльність представників силового блоку — міністра оборони Степана Півторака та внутрішніх справ Арсена Авакова. Привід обрали, як за нинішніми мірками, не дуже значний: неналежне забезпечення військовослужбовців формою і наявність раніше судимих осіб в добровольчих батальйонах МВС.

Саме час говорити про швидке переформатування Кабміну (до речі, важливий момент, крісло першого віце-прем’єр-міністра, «квота Президента» досі залишається вакантним). Варто пояснити, якими причинами це може бути викликано.

Насамперед відзначимо, що всупереч поширеному міфу нинішній склад уряду не був персонально узгоджений із заокеанськими партнерами. Віце-президент США Джо Байден під час знаменитого візиту напередодні формування уряду, згідно з наявними даними, висловлював побажання тільки щодо кандидатури прем’єр-міністра. І ті були продиктовані не стільки трепетним ставленням особисто до Арсенія Петровича, скільки побоюваннями, що вся повнота влади в Україні знову може бути сконцентрована в руках однієї особи.

Приймаючи рішення про притягнення експатів на міністерські посади (а висунуті вони були з ініціативи Президента і його оточення), глава держави діяв на свій страх і ризик, надаючи їм українське громадянство в пожежному порядку. Простіше вже було внести зміни до законодавства, дозволивши не громадянам України займати міністерські пости (зрештою, мова йде всього лише про найманих менеджерів, які виконують волю народу України, виражену в законодавчій формі Верховною Радою). Це наштовхує на думку, що відставка будь-якого з «міністрів-іноземців» — вимушений крок, продиктований екстраординарними обставинами, який безсумнівно вдарить по іміджу влади в цілому.

У випадку з Квіташвілі такою підставою дійсно може вважатися некомпетентність чиновника. Та й сам міністр ще в січні говорив, що масштаб проблем в українській системі охорони здоров’я значно відрізняється від того, з чим йому довелося зіткнутися на попередній посаді в Грузії. Як неодноразово писали «k:» (див. «Експерименти зі шприцами та памперсами» в №20 від 19 липня 2015 року), нерозторопність і непослідовність чиновників МОЗ вже призвели до хаосу і на ринку імпортних виробів медичного призначення, і на виробництвах вітчизняних медпрепаратів. Крім того, експерти, які спеціалізуються на питаннях децентралізації та розвитку місцевого самоврядування, дорікають МОЗ у відсутності стандарту набору медпослуг, які має право отримувати кожен житель країни — без нього взагалі втрачає практичний сенс ідея про передачу фінансування та розвитку медичної сфери на місця (аналогічні претензії, до речі, експерти пред’являли і Міносвіті).

Абромавичус, заступаючи на пост міністра економічного розвитку, обіцяв взагалі якнайшвидше ліквідувати доручене відомство, мотивуючи це величезною кількістю непотрібних для розвитку бізнесу дозвільних функцій, покладених на Мінекономіки. Однак за минулі сім місяців більше запам’ятався скандалами зі звільненнями власних радників-заступників. Прогрес же в дерегуляції бізнесу поки проглядається з великими труднощами.

Причини ж для невдоволення діяльністю міністрів екології та енергетики знаходяться в площині так званої деолігархізації. І якщо Шевченка безпосередньо звинувачують у лобіюванні інтересів Олександра Онищенка (міністр і мільйонер спростовують всі звинувачення), то Демчишин, м’яко кажучи, не порозумівся з найбільшим приватним оператором енергоринку — Рінатом Ахметовим. А, як кажуть знаючі люди, найбагатша людина України досить тісно контактує з прем’єр-міністром.

А проте і некомпетентність окремих чиновників вищого рівня, і перманентні «олігархічні війни» не варто розглядати як основну причину для перестановок на урядовому рівні.

Ключове слово — реформа

Україна впритул підійшла межі, за якою неминуче внесення суттєвих змін до Конституції. Заради того, щоб прискорити цей процес, влада в особі спікера ВР та голови Конституційної комісії Володимира Гройсмана навіть пішла на ризикований крок — відправила на експертизу Венеціанської комісії «самопальний» проект змін до Основного закону (члени КК розповідали згодом, що вперше побачили його вже в готовому вигляді). Європейські правознавці не просто взяли пас, а й безпрецедентно швидко відреагували, за лічені дні визнавши цей варіант реформи таким, що цілком відповідає євростандартам. Більше того, генсек Ради Європи Турбйорн Ягланд виступив з окремим зверненням, в якому закликав якомога швидше імплементувати запропоновані зміни.

Подібний поспіх європейського співтовариства цілком зрозумілий: у реформі бачать ключ до вирішення конфлікту в Донбасі, витрачати сили та кошти на який у самому ЄС особливо не прагнуть (там зараз розгорілася власна пожежа — в Греції). У той же час проект конституційної реформи передбачає досить оригінальний перерозподіл владних повноважень на користь президентської влади (право на розпуск місцевих рад). Венеціанці, за наявними відомостями, цей момент у своїх рекомендаціях відзначили (надконцентрація влади ніколи ні до чого доброго не приводила), але й уваги на ньому не акцентували.

У результаті Президент зацікавлений у прийнятті змін до Основного закону (для нього особисто це не тільки питання розширення повноважень, а й підтвердження власної здатності домовлятися із Заходом). А для цього потрібно 300 голосів парламентаріїв. Формально в коаліції стільки й налічується, а на практиці не завжди вдається зібрати навіть більшість у 226 депутатів (навіть в іменному президентському блоці є групи депутатів, які не завжди «крокують в ногу»). Зацікавити партнерів по коаліції можна якраз кадровими рішеннями. Заради можливого профіту у вигляді конституційної реформи Президент може дозволити собі пожертвувати окремими міністрами.

І тут виникає ще один нюанс. Умовна «вага» партій, що сформували коаліцію, за минулі сім місяців помітно змінилася. «Народний фронт» нині балансує на межі проходження в парламент, «Самопоміч» зміцнила позиції, «Батьківщина» і РПЛ вже точно їх не здали. У чинному Кабміні і так спостерігався явний перекіс на користь президентських кандидатур, а позиції Яценюка вже не такі сильні, як колись. Так що в сформованій ситуації глава держави цілком може собі дозволити кадрові перестановки не тільки за «власний рахунок», а й за рахунок знесиленого «НФ». Тим більше — наближаються місцеві вибори. І одна з мусованих ідей — об’єднання на них зусиль «фронтовиків» і «порошенківців». Адже не дарма останні законодавчі ініціативи парламентаріїв передбачають участь у місцевих виборах партійних блоків.

Фото: Shutterstock.

Інформація за темами: влада, кабмін

Новини партнерів

Loading...

Новини Trembita.info

Останні новини

16:01

В Кропивницком перед футбольным матчем усилят охрану порядка

13:30

Под Кропивницким саперы нашли две бомбы

12:20

Прокуроры Кропивницкого отчитались о расследованиях рейдерских захватов земель

11:30

Школьники Кропивницкого будут ездить по проездному билету

17:08

На Кировоградщине участились пожары в экосистемах

Архів

kirovograd.comments.ua

block2

kirovograd.comments.ua
Загрузка...

Партнеры портала

Price.ua - сервис сравнения цен в Украине

   © «Комментарии:», 2014

Система Orphus